Joensuun seudun kansalaisopiston asiakaslehden kevään 2012 teema on miehet ja kansalaisopisto.

www.joensuunseudunkansalaisopisto.fi

Mikä erottaa miehen naisesta päätöksenteossa?

Aikakäsitys: miehet tekevät päätöksensä naisia nopeammin. Miehet hankkivat asiat ja palvelut ”tämän hetken tarpeeseen”. Naiset perustavat päätöksensä pitkälle aikavälille. On esim. todettu, että miehet lakkaavat ottamasta lääkkeitä siinä vaiheessa kun olo tuntuu paremmalta – naiset vievät kuurin sovitusti loppuun saakka. Naiset ovat myös kiinnostuneita asioiden taustoista – miehet sen sijaan asioiden läpiviemisestä tässä ja nyt.

Syyt ja seuraukset: miehet keskittyvät konkreettisiin asioihin. Miehet ovat visuaalisesti orientoituneita, koska uskovat näkemäänsä. Joidenkin mielestä miesten ajatusmaailma on liiankin selkeä: musta vai valkoinen? Kyllä vai ei? Naiset puolestaan ajattelevat vaihtoehtoja. Ero naisten ”mikä johtuu mistäkin” –ajatusmallissa eroaa siksi miesten ”mikä kuuluu mihinkin” –ajatusmallista: miehet eivät pura asioita auki kokonaisuuksien kautta – he ostavat yksittäisiä asioita. Niitä, mitkä tuntuvat sillä hetkellä hyviltä.

Suhtautuminen tilaan: mies ajattelee tiloja toiminnallisina yksiköinä. Miehille tilat eivät ole toisiinsa liittyviä kokonaisuuksia kuten usein naisille. Esimerkiksi kysyttäessä reittiä naiselta voit saada vastaukseksi ”Kävele kaksi korttelia tuohon suuntaan, käänny oikealle ja kun näet kauppakeskuksen valokyltin käänny oikealle”. Ohjetta täydentävät ilmansuuntia osoittavat kädet. Miehillä sama vastaus voisi olla ”Kävele Kauppakadulle saakka ja käänny siitä oikealle Torikujalle. Siitä käännyt Markkina-aukiolle”.
Tämän eron ammattitaitoinen markkinoija huomioi jo pakkauksen tai tuotteen ulkoasua tai tavaratalon järjestystä suunnitellessaan. Naiset viihtyvät halpatavarataloissa koska kokevat lievän sekasorron ja epäjärjestyneisyyden haasteena – harva mies menee niihin helpottuneena ja levollisin mielin.

Muut ihmiset: miehet käsittelevät asiat itsensä kautta. Miehet arvostavat yksilöllisyyttä ja itseluottamusta. Miehelle elämä on usein kilpailua – päivittäistä kisaa, jossa ollaan joko voittajia tai häviäjiä. Naiset puolestaan näkevät muut ihmiset voimavaroina ja mahdollisuuksina. Tosi mies käy harvoin ostoksilla toisen tosi miehen kanssa – naisten yhteisestä ostosreissusta muodostuu usein ”päivän kohokohta”. Mies ostaa ”itselleen” – nainen ”meille”.

Marko Lavikainen toimii liikkeenjohdon konsulttina ja markkinointistrategina omassa yrityksessään ja on keskittynyt erityisesti pienten ja keskisuurten palveluyritysten liiketoiminnan kehittämiseen Tasaisen kasvun strategia –konseptinsa avulla.

Ei kommentteja: